Zakupy online - korzyści i zagrożenia
Zakupy robione za pośrednictwem sieci na dobre zagościły w świadomości konsumentów. Liczba transakcji rośnie z roku na rok, zmienia się również profil kupujących. Znaczenie przestają mieć wiek czy wykształcenie. Nietrudno zgadnąć dlaczego tak się dzieje.
2018-05-21, 16:39

Podstawowe zalety płynące z robienia zakupów w internecie

  • oszczędność pieniędzy - możliwość szybkiego porównania cen w różnych miejscach i wybranie najkorzystniejszej oferty,
  • oszczędność czasu - zakupy bez wychodzenia z domu, płatność dokonywana online i dostawa pod drzwi,
  • ogromny wybór - towary z całego świata dostępne na wyciągnięcie kursora,
  • całodobowa obsługa - zakupy przez internet można robić o dowolnej porze, wtedy kiedy ma się na to ochotę, 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu (aczkolwiek realizacja zamówień może odbywać się jedynie w wyznaczonych godzinach),
  • proste i przejrzyste sposoby płatności - od klasycznych przelewów bankowych aż do opłat za pośrednictwem operatorów płatności internetowych,
  • liczne opcje dostawy - poczta, kurier, paczkomat dają swobodny wybór pomiędzy czasem dostawy, a jej kosztem,
  • rosnące bezpieczeństwo transakcji.

Jak nie wpaść w sieci zakupów w sieci?

Jak to zazwyczaj bywa, tam gdzie są korzyści, pojawiają się również zagrożenia. Nie inaczej jest w przypadku zakupów online. Okazuje się jednak, że praktycznie wszystkie z nich można wyeliminować lub sprowadzić do poziomu klasycznych transakcji, zawieranych osobiście i stosować do nich te same zasady, pozwalające na uniknięcie problemów. Na co więc należy zwrócić uwagę:

  • nieuczciwi sprzedawcy - klasyka gatunku zakupów w sieci. Jak ich uniknąć? Podobnie jak przy “zwyczajnych” zakupach, warto wybierać sprawdzone miejsca, sklepy polecane przez osoby, którym się ufa. Ostrożność należy zachować szczególnie w przypadku niezwykle atrakcyjnych ofert. Wybierać duży, popularny sklep i zapłacić więcej lub skorzystać z atrakcyjnej oferty u mniejszego “handlarza”? Ryzyko jest takie same jak przy każdych innych zakupach, również “w realu”,
  • szał zakupów - wiele osób traci rozsądek, gdy nie płaci żywą gotówką. Nie jest to już tak niebezpieczne jak kiedyś, gdyż powoli gotówka w sklepach stacjonarnych jest wypierana przez płatności kartą czy telefonem, nie mniej łatwo jest wydać więcej niż się chciało, gdy nie odczuwa się namacalnego dowodu wykonania płatności,
  • brak możliwości obejrzenia towaru - na tą chwilę to problem, który został w ogromnej części rozwiązany. Przez sieć można kupić dosłownie wszystko, nawet buty czy okulary. Przymiarki możliwe są w domu, a wiele sklepów oferuje bezpłatne zwroty i możliwość zamówienia kilku par do porównania. Wadą jest oczywiście czas oczekiwania, ale można obejść i ten problem, udając się do sklepu stacjonarnego w celu obejrzenia danego produktu, a potem zamówienia identycznego modelu w sklepie internetowym, który oferuje najlepszą cenę. Wszystko sprowadza się do odpowiedzi na pytanie - lepiej oszczędzić czas potrzebny na dostarczenie przesyłki czy konieczny do odwiedzenia sklepu stacjonarnego?

A teraz najpoważniejsze zagrożenie, o którym lepiej wiedzieć jak najwięcej:

  • kradzież danych osobowych - oraz danych logowania do kont bankowych, pinów do kart itp. Oszustwa opierają się zazwyczaj na prostych założeniach: ludzie są leniwi, wygodni i naiwni. Dlatego najlepszą bronią jest podejrzliwość i nieufność. Przykład? Trefne linki prowadzące do rzekomo przyjaznych serwisów pozwalających na proste opłacenie należności, a w rzeczywistości będące stronami, które mają za zadanie nakłonić do podania poufnych danych. Dlatego, płacąc nawet przysłowiowy grosz należy wybierać osobiście tylko te formy płatności, które się zna i którym się ufa. Jeśli jest to np. przelew bankowy - należy poprosić sprzedawcę o podanie nr. konta i wykonać na nie przelew (bez żadnych “wygodnych linków” przesłanych przez sprzedającego). Gdy sprzedający nie chce się zgodzić - lepiej zrezygnować i stracić “okazję” niż zostać okradzionym.

Warto być również świadomym potencjalnych trudności:

  • długi czas dostawy oraz uszkodzenia w transporcie - zamawiając towar, nie można mieć pewności co do tego, kiedy dotrze oraz w jakim będzie stanie. Oczywiście umowa ze sprzedającym jest zobowiązująca i musi on dotrzymać parametry zamówienia, aczkolwiek zdarzają się problemy, które opóźniają otrzymanie towaru lub zwrot pieniędzy i trzeba mieć to na uwadze.

Nie ulega wątpliwości, iż nie ma ucieczki przed zakupami w internecie. Nie należy się ich obawiać, gdyż rosnąca popularność tej formy zakupów jest namacalnym dowodem ich licznych zalet. Podobnie jednak jak w przypadku klasycznych transakcji, konieczna jest uwaga i rozsądek, gdyż świat, również ten elektroniczny, pełen jest zagrożeń, z którymi najlepiej radzi sobie chłodna kalkulacja.

KONTAKT / AUTOR
Łukasz Wiland
Kalkuluj.pl Sp. z o.o.
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.